joi, 10 ianuarie 2013

Ordinul 1226/2012, un exemplu bun pentru managementul de mediu ISO 14001 – (4)


Despre instruirea si formarea personalului

Daca deja am discutat despre structura de personal si despre documente cerute de cele doua texte analizate, astazi sa vorbim despre o noua provocare cu care vine Ordinul1226/2012 si care acopera foarte bine cerintele ISO 14001: competenta, instruire si constientizare.

ISO 14001 cere organizatiilor sa asigure un nivel corespunzator de competenta pentru personalul care are atributii in domeniul sistemelor de management de mediu, iar pentru restul angajatilor si a altor parti interesate, un nivel de sensibilizare corespunzator cu impactul pe care il au activitatile lor individuale asupra mediului.

Ce mai cere ISO 14001? Evident reguli dupa care se organizeaza instruirea pentru competenta si constientizare.

Cam asa ar suna la modul declarativ cerinta din standard. Nu vreau sa intru in detalii aici, ideea conteaza.

***

Acum sa revin la Ordinul 1226/2012, un exemplu unic in domeniul textelor legale in domeniul mediului: la art. 55, paragraf (1) prevede ca unitatile sanitare sunt obligate sa asigure instruirea si formarea profesionala continua pentru angajati cu privire la gestionarea deseurilor (n.n. medicale). Aceasta instruire nu este facuta oricum, ci dupa o regula clara si la momente de timp sau in situatii clar precizate. Acestea sunt:

  • la angajare;
  • la preluarea unei noi sarcini de serviciu sau la trecerea pe un alt post;
  • la introducerea de echipamente noi sau la modificarea echipamentelor existente;
  • la introducerea de tehnologii noi;
  • la recomandarea persoanei desemnate sa coordoneze activitatea de gestionare a deseurilor rezultate din unitatea sanitara existenta care a constatat nereguli in aplicarea codului de procedura, precum si la recomandarea inspectorilor sanitari de stat;
  • la recomandarea coordonatorului activitatii de protectie a sanatatii in relatie cu mediul;
  • periodic, indiferent daca au survenit sau nu schimbari in sistemul de gestionare a deseurilor medicale.

Frecventa instruirilor este si ea mentionata.

Hm, deja nu mai este o gluma. Multi ar stramba din nas si ar striga „asa ceva este prea mult!”


Da, este o cerita legala si este o cerita foarte dura. Am intalnit asa ceva in cazul aplicarii legislatiei in domeniul sanatatii si securitatii in munca (Legea 319/2006) si la situatiile de urgenta (Legea 307/2006). 

Acolo sunt prevazute tot felul de instruiri pentru salariati: la angajare, periodice, la diferite momente si conditii etc. Dar asa ceva nu am vazut in cazul protectiei mediului (din ceea ce retin eu din legislatia aplicabila) si nici in domeniul deseurilor - pana la aparitia Ordinului 1226/2012.

Este bine sau este rau?

Nu comentez aici acest aspect. As spune doar ca o astfel de prevedere impusa intr-un act legal in domeniul protectiei mediului aplicabil unui grup mai larg de activitati ar simplifica mult munca celor care trebuie sa implementeze in organizatii cerinta ISO 14001 cu privire la competenta, instruire si constientizare.

In lipsa unei astfel de prevederi organizatiile au invatat sa asigure instruire pentru constientizare (n.n. in special) in domeniul securitatii in munca si a situatiilor de urgenta. Nimic in domeniul protectiei mediului. Si nici nu vor face ceva in viitorul apropiat ("cine ne obliga?").

Referitor la regulile privind instruirea: Ordinul 1226/2012 mai vine cu ceva. Art. 54, paragraf (2) prevede ca Institutul National de Sanatate Publica va elabora metodologia de instruire a personalului medical cu privire la gestionarea deseurilor medicale, care trebuie sa fie implementata in fiecare unitate sanitara.

Cu o astfel de metodologie, personalul implicat in sistemul de gestionare a deseurilor medicale periculoase trebuie sa cunoasca (art. 56):

  • tipurile de deseuri produse in unitatea sanitara;
  • riscurile pentru mediu si sanatatea umana in fiecare etapa a ciclului de eliminare a deseurilor medicale;
  • planul de gestionare a deseurilor rezultate din activitati medicale, cu regulamentele interne si codurile de procedura pentru colectarea separata pe categorii, stocarea temporara, transportul si eliminarea deseurilor medicale periculoase, precum si procedurile / protocoalele aplicabile in caz de accidente sau incidente survenite in activitatea de gestionare a deseurilor.

Iar instruirea trebuie sa se faca dupa un plan de formare profesionala continua (art. 57, al. h).

***

Pentru orice firma care trebuie sa aplice asa ceva poate fi o mare problema; pentru o organizatie care doreste sa implementeze un sistem de management de mediu de tip ISO 14001 are sens; iar pentru unitatile sanitare este o obligatie.


Cam atat pentru astazi. Mai sunt si alte particularitati ale Ordinului 1226/2012 care pot fi comentate ca parti dintr-un sistem de management de mediu conform ISO 14001. Dar despre acestea in articolele care vin.




Mihai Dogariu
Lector si auditor
pentru sisteme de management ISO/OHSAS
TÜV Thüringen/TÜV Karpat


Ti-a placut articolul? Nu uita sa dai Like. De asemenea nu uita ca ne gasesti si pe Facebook
Lasa un comentariu aici si cu siguranta va fi citit si de altii care au nevoie, ca si tine, de un spatiu in care sa comunice despre preocuparile comune in domeniul deseurilor.


Articole in legatura cu subiectul prezentat:



Ordinul 1226/2012, un exemplu bun pentru managementul de mediu ISO 14001 (2): Despre coordonatorul activitatii de protectie a sanatatii in relatie cu mediul din unitatile sanitare si treburile lui 

Ordinul 1226/2012, un exemplu bun pentru managementul de mediu ISO 14001 (3): Despre documente si inregistrari.

Nu uita de Dictionarul de deseuri: defintiile din Ordinul 1226/2012

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu