miercuri, 9 ianuarie 2013

Ordinul 1226/2012, un exemplu bun pentru managementul de mediu ISO 14001 – (3)


Despre documente si inregistrari


Pentru ca facem o paralela intre un standard (ISO 14001:2005) si un text legal (Ordinul 1226/2012) nu putem sa nu discutam despre un subiect care este foarte sensibil in orice organizatie care are implementat si certificat un sistem de management de mediu conform ISO 14001.

Sistemele de management, fie ele de calitate, mediu, sanatate si securitate ocupationale, de securitate a informatiei etc., toate au la baza documente (manuale, proceduri, instructiuni) si inregistrari. Acestea ne invata „cum sa facem ceea ce trebuie sa facem” (procedurile de exemplu); si arata „cum am facut ce trebuia sa facem” (inregistrarile).

In Standardul ISO 14001 exista trei cerinte prezentate la sectiunile 4.4.4 Documentatie, 4.4.5 Controlul documentelor si 4.5.4 Controlul inregistrarilor, care se ocupa cu fabricarea de reguli scrise si de dovezi privind actiunile din cadrul sistemului de management de mediu.
Ordinul 1226/2012 prezinta o serie de reguli dupa care cere organizatiilor (unitatilor sanitare) sa isi dezvolte proceduri proprii pentru realizarea de actiuni si inregistrari; acestea din urma urmand a fi raportate catre autoritatile statului (pentru aceste reguli Ordinul prezinta cerinte detaliate, continut si modele de formulare).

Am facut o scurta lectura a textului din Ordinul 1226/2012 si am extras cateva dintre cele mai importante dovezi ale documentelor de sistem. Avem asa:


(1) Planul de gestionare a deseurilor rezultate din activitatile medicale. Ordinul 1226/2012 prezinta in anexa continutul cadru al acestuia. El este un document obligatoriu pentru toate unitatile sanitare care desfasoara activitati medicale si este cerut pentru obtinerea vizei anuale a autorizatiei sanitare de functionare. Exceptie fac unitatile sanitare care desfasoara activitati medicale si care genereaza mai putin de 300 kg de deseuri periculoase intr-un an.
Planurile de gestionare a deseurilor medicale sunt analizate si actualizate anual si sunt revizuite o data la 5 ani. Ele trebuie sa fie aprobate de directiile de sanatate publica judetene, respectiv a Municipiului Bucuresti. Ele fac referire ori genereaza noi documente / inregistrari in sistem (politici, obiective, planuri de actiune etc.)


(2) Fise de post: Art. 9. din Ordinul 1226/2012 prevede: „in toate unitatile sanitare, activitatile legate de gestionarea deseurilor rezultate din activitatile medicale fac parte din obligatiile profesionale si sunt inscrise in fisa postului fiecarui salariat”. Cu alte cuvinte in fisele de post ale salariatilor apar prevederi noi si obligatorii cu privire la atributiile lor in legatura cu gestionarea deseurilor (a se vedea aici mai mult).


(3) Decizii interne de numire: Art. 54 din Ordinul 1226/2012, la punctul c) prevede ca reprezentantul legal al unitatii medicale „desemnează o persoană, din randul angajatilor proprii, ... care sa urmareasca si sa asigure indeplinirea obligatiilor prevazute de Legea nr. 211/2011, de prezentele norme tehnice, precum si de legislatia specifica referitoare la managementul deseurilor...”.
Alte decizii interne de numire: Art. 51, alineat (2) prevede ca: „o persoana desemnata de coordonatorul activitatii de protectie a sanatatii in relatie cu mediul tine evidenta deseurilor pe tipuri si este responsabila cu completarea formularelor prevazute in anexa nr. 1 la HG 856/2002. Aceasta persoana isi desfasoara activitatea sub indrumarea si controlul coordonatorului activitatii de protectie a sanatatii in relatie cu mediul care asigura furnizarea datelor privitoare la cantitatile de deseuri colectate, pe tipuri, conform metodologiei prevazute in anexa nr. 2 la ordin”.


(4) Planuri, strategii de management si proceduri medicale, regulamentele interne si codurile de procedura: aici avem un ansamblu de documente care descriu un intreg sistem de documente de management sau de gestionare a deseurilor medicale din unitatile sanitare. Se distring doua feluri de documente:

  •        Regulamentul intern;
  •        Coduri de procedura.  


(5) Planuri de interventie pentru situatii deosebite:in legatura cu transportul de deseuri medicale periculoase. Astfel, art. 38 din norma tehnica, la paragraful 3) prevede ca „producatorii de deseuri periculoase au obligatia sa elaboreze... planuri de interventie pentru situatii deosebite si sa asigure conditiile de aplicare a acestora”.


(6) Raport anual privind activitatea de gestiune a deşeurilor, formulare privind evidenta deseurilor conform HG 856/2002 (a se vedea mai multe aici) si formulare de transport deseuri conform HG 1061/2008 (a se vedea mai multe aici). Aici apare ceva nou: Art 52. (2) „Unitatile prezinta anual un raport privind activitatea de gestiune a deseurilor, in conformitate cu metodologia prevazuta in anexa nr. 2 la ordin, sectiunea 5.2, partea I”. Modelul de raportare este prefabricat si dezvoltat in textul metodologiei.  


(7) Dovezi privind instruirea si formarea profesionala a angajatilor: cu privire la gestionarea deseurilor medicale. Inregistrarile trebuie sa cuprinda instruirea la angajare; la preluarea unei noi sarcini de serviciu sau la trecerea pe un alt post; la introducerea de echipamente noi sau la modificarea echipamentelor existente; la introducerea de tehnologii noi; la recomandarea persoanei desemnate sa coordoneze activitatea de gestionare a deseurilor rezultate din unitatea sanitara existenta care a constatat nereguli in aplicarea codului de procedura, precum si la recomandarea inspectorilor sanitari de stat; la recomandarea coordonatorului activitatii de protectie a sanatatii in relatie cu mediul; periodic, indiferent daca au survenit sau nu schimbari in sistemul de gestionare a deseurilor medicale” Art. 55 (1).


(8) Procedura (regula) pentru realizarea instruirilor: Art. 55 (2) prevede ca „perioada dintre doua cursuri succesive este stabilita de persoana desemnata din cadrul directiei de sanatate publica judetene sa coordoneze activitatea de gestionare a deseurilor rezultate din unitatile sanitare existente in judet, dar nu trebuie sa depasească 12 luni.


(9) Planul de formare profesionala continua a angajatilor din unitatea sanitara cu privire la gestionarea deseurilor medicale: care trebuie aprobat de reprezentantul legal al unitatii medicale (manager, director, administrator, medic titular), art. 57, paragraf h).


(10) O altfel de evidenta a gestionarii deseurilor (alta diferita de cea din HG 856/2002): este descrisa in Metodologia anexata la Ordinul 1226/2012 la sectiunea 5.1. Aceasta evidenta a deseurilor este extinsa de la unitatile sanitare, astfel cum sunt ele definite in Ordin, la unitati precum farmacii, drogherii, unitati autorizate pentru vanzarea sau distributia medicamentelor si produselor farmaceutice; unitati de productie, depozitare si pastrare a medicamentelor si a produselor biologice; etc. In cazul deseurilor de medicamente.

(11) Regulament intern privind modalitatea in care fiecare container sau recipient continand deseuri trebuie etichetat in sectia/laboratorul in care a fost umplut, folosindu-se etichete autocolante cu datele de identificare ale unitatii sanitare, sectia/laboratorul si data umplerii. Sectiunea 3.3 din Metodologie prevede ca acest regulament sa fie elaborat de catre coordonatorul activitatii de protectie a sanatatii in relatie cu mediul.


(12) Registru de evidenta a deseurilor – sectiunea 5.1 din Metodologie.


(13) Fisa interna de gestionare a deseurilor.


Am pus intr-o lista scurta aceste documente care caracterizeaza managementul deseurilor intr-o unitate medicala, astfel cum prevede Ordinul 1226/2012. Luate si analizate individual acestea, fie ele reguli procedurate, modele de prezentare a datelor si inregistrarilor, ele sunt parti ale unui sistem de management de mediu, astfel cum viseaza si isi doreste ISO 14001.


Poate aici este farmecul Ordinului 1226/2012. El te ajuta sa iti implementezi un sistem de management de mediu conform ISO 14001 fara sa nici nu citesti ceritele din acest standard (ma limitez aici la afirmatia adusa la nivelul documentelor si inregistrarilor specifice in legatura cu gestionarea deseurilor vizate de Ordinul 1226/2012).
Mai sunt si alte particularitati ale Ordinului care contribuie la afirmatia de mai sus. Dar despre acestea in articolele care vin.   


  
Mihai Dogariu
Lector si auditor
pentru sisteme de management ISO/OHSAS
TÜV Thüringen/TÜV Karpat


Ti-a placut articolul? Nu uita sa dai Like. De asemenea nu uita ca ne gasesti si pe Facebook
Lasa un comentariu aici si cu siguranta va fi citit si de altii care au nevoie, ca si tine, de un spatiu in care sa comunice despre preocuparile comune in domeniul deseurilor.

Articole in legatura cu subiectul prezentat:



Ordinul 1226/2012, unexemplu bun pentru managementul de mediu ISO 14001 (2): Despre coordonatorul activitatii de protectie a sanatatii in relatie cu mediul din unitatile sanitare si treburile lui 

Nu uita de Dictionarul de deseuri: defintiile din Ordinul 1226/2012

Un comentariu:

  1. Buna ziua. Data fiind legislatia ma gandesc ca un cabinet medical sau de tehnica dentara etc are putine optiuni: fie ajunge sa aiba sistem de management fie isi trimita o asistenta la un curs sau poate face el cursul sau?

    RăspundețiȘtergere